Fietsmuseum Velorama aan de Nijmeegse Waalkade gaat 1 juni weer open

Medewerkers van het museum hebben de afgelopen weken besteed aan een aantal verbeteringen. De ingang is vernieuwd, de collectie historische fietsen is uitgebreid, herschikt en logischer opgesteld. De looppaden kennen nu éénrichtingsverkeer met op 1 ½ meter stopplaatsen. Op de recent bijgevoegde bovenste etage is een fietsenmakerswerkplaats gecreëerd uit de tijd dat onze opa’s en oma’s leerden fietsen. De opening van deze werkplaats was eerder gepland, maar wegens het Coronavirus uitgesteld, de attractie is vanaf 1 juni 2020 officieel te bezoeken.

Wilt u de ontwikkeling zien vanaf de loopfiets van 1816 tot de heel wat vlottere tweewielers van na 1945? Kaartjes bestellen kan online (www.velorama.nl) of telefonisch (024-3225851).

Medewerkers van Fietsmuseum Velorama die voor het coronavirus gespaard bleven – gelukkig allen – hebben de gedwongen sluitingstijd nuttig besteed aan het aanbrengen van veranderingen en verbeteringen. De toegang is veranderd, hier is nu duidelijk te zien dat achter de zware houten deuren een fietsmuseum is gevestigd. De landenvlaggen boven de ingang geven al aan dat de fiets een internationaal product is, Nederland heeft aan de ontwikkeling van de fiets zo goed als niets bijgedragen. Vroege Nederlandse fabrikanten begonnen met het maken van klonen. De eerste fiets was Duits, een loopfiets zonder pedalen. In Parijs bedacht men de aandrijving op de vooras. In Engeland de voortstuwing naar het achterwiel door de pedalen naar de voeten te brengen zoals nu nog gebeurt: pedalen aan het kettingwiel, via de ketting naar het achterwiel.

Al bij  de eerste kennismaking bij de ingang ziet U een hoge-bi, een rijwiel met groot voorwiel en klein achterwiel, deze modellen zijn geschikt voor het ontwikkelen van voor die tijd hoge snelheden. Eenmaal binnen ziet u dat de vroege fietsen, die zeer prijzig waren, uitsluitend werden gebezigd door de elite als een nieuw speeltje. U ziet de ontwikkeling van speciale damesmode voor op de fiets, u ziet filmpjes op het infoscherm op de eerste etage en op een groot scherm in ons Fietscafé Velocitas, of op uw mobiele telefoon. Op de tweede verdieping treft u een diorama van fietsen in oorlogstijd en u ziet iets wat u  verder nergens ter wereld vindt: ons Koninklijk Huis op hun rijwielen. Onder het Veloramadak is ruimte gevonden voor een echte fietsenmakerswerkplaats uit de tijd dat onze grootouders zich op de fiets waagden, u vindt lichtreclames, posters. Het Nederlandse rijwiel staat hier centraal. Ook de vitrine over een gehaat onderwerp is aangepast: het rijwielbelastingplaatje.

Foto 1: Impressie van de fietsenmakerswerkplaats.
Foto 2: Reynolds & Mays “Phantom” uit 1869, één van de nieuwe aanwinsten in het museum. Bijzonder aan de fiets is dat zowel het voor- als achterwiel meesturen.