Gelderse Museumdag 2016 : Grenzen verleggen

1816-2016: twee eeuwen waarin zeker grenzen werden verlegd. Oorlogen gingen immers om gebiedsuitbreiding?

De constructie van de eerste fiets in 1816 was een vredelievender vorm van grensverleggen. De mens werd op eigen kracht mobiel en door de fiets werd al snel ook de dameskleding aangepast.
Vrouwen werden mondiger, de crinoline verdween en de strijd voor vrouwenkiesrecht werd uiteindelijk gewonnen.

Ons eigen jonge koningshuis verlegde de grenzen alras, Nationaal Fietsmuseum Velorama exposeert een loopfiets van Koning Willem II. Hij bezat en bereed er twee.

Goed veertig jaar na de loopfiets verscheen de vélocipède, een fiets van hout en smeedijzer met pedalen op de vooras. Op deze fiets werden al wedstrijden verreden! Opnieuw werden de grenzen verlegd.

De vélocipède werd opgevolgd door de hoge-bi. Kenmerken: een groot voorwiel en een klein achterwiel. Een wedstrijd-exemplaar haalde ca. 50 km. per uur. Wederom: grenzen verlegd.

Na de hoge-bi verscheen de Safety. Een metalen fiets met twee gelijke spaakwielen en een aandrijfsysteem zoals we dat vandaag nog kennen: aandrijfas met pedalen onder aan het frame, ketting naar het achterwiel en luchtbanden.

De Safety betekende niet het slot van het grensverleggende programma. Op basis van dit model brachten de fietsfabrikanten lichte racefietsen, ligfietsen, vouwfietsen, crossfietsen en electrische fietsen. Ultieme grensverlegging: de snelste fiets ter wereld en de fiets op zonnecellen. Beide Nederlandse producten. Topstukken van Nederlandse inventiviteit! Op de laatste na: allemaal te zien in Nationaal Fietsmuseum VELORAMA aan de Waalkade in Nijmegen.

Als deelnemer aan de Gelderse Museumdag is het museum 22 EN 23 oktober geopend. De entree op beide dagen is € 1,00 voor volwassenen en € 0,50 voor basisschoolleerlingen onder begeleiding.

Er is een puzzeltocht voor de jeugd en elke deelnemer krijgt als prijs een vouwvliegtuigje zolang de voorraad strekt.